فرش شادمان
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 9 مرداد 1398برچسب:, توسط مدیر سایت |

حال سوال این است که جایگزین بهتر برای آکریلیک چه میتواند باشد

 

در جواب باید گفت کشورهایی چون آلمان، بلژیک، انگلیس و آمریکا و... از نایلون، پلی استر و حتی خود پلی پروپیلن استفاده میکنند.

خب عاقلانه تر این است که صنعت فرش ایران نیز در این زمینه تجدید نظرهایی کرده و با توجه به اینکه یکی از صادر کنندگان فرش است، نیاز است که بازار خود را در کشورهای ذکر شده و دیگر کشورهای اروپایی نیز از دست ندهد؛ بنابراین با توجه به نکات گفت شده در مورد مصنوعات تولیدی با الیف آکریلیک، و ارزبری فراوان و افزایش قیمت مواد اولیه ی آکریلیک در سالهای اخیر و از همه مهم تر عدم امکان صادرات فرش، یافتن جایگزینی برای آکریلیک نیز کاملا ضروری و مشهود به نظر میرسد.

در طی سالهای گذشته مدیران کارخانه های تولیدی فرش ماشینی پیرامون این موضوع صحبت هایی کرده و مطالعات وسیعی داشته اند، از میان تمام مواد پیشنهاد شده فیلامنت پلی استر ویژگی هایی داشته که باعث شده از دیگر الیاف دارای امتیاز بالاتری باشد، از جمله ی این خصوصیات باید به عدم پرزدهی و حساسیت زایی، ثبات رنگ و نور بالا، قابلیت شست و شو و مقاومت در برابر سایش اشاره کرد.

این نخ دارای قابلیت های کاربردی برای استفاده در نخ چله، نخ پود و نخ خاب فرش است و در سالهای اخیر نیز استقبال خوبی از آن شده است.

اگر به دنبال جزییات بیشتری در این زمینه هستید در ادامه با ما همراه باشید.

هر چه اطلاعات موجود در مورد نخ های پلی استر، آکریلیک و پلی پروپیلن بیشتر شد، شناخت خواص و ویژگی های مثبت و منفی آنها نیز بیشتر نمایان گردید و باعث شد شرکت های مختلف استفاده ی درست و بهینه تری از هر نوع داشته باشند.

 

 

پلی استر

الیاف پلی استر الیاف مصنوعی است که به عنوان جایگزین پشم مورد استفاده قرار گرفت. این نوع الیاف دارای انواع مختلفی است که با توجه به مواردی که مورد استفاده قرار میگیرد، ویژگی مواد اولیه در فرایند تولید آن تفاوت هایی میکند و برای بهره برداری در شرایط گوناگون آماده میشود.

امروزه در بسیاری از کشورهایی که تولید کننده ی الیاف پلی استر هستند نام های مختلفی برای این بافته در نظر گرفته که شامل موارد زیر است:

تریلن در انگلستان

*تریویرا در آلمان

* ترگال در فرانسه

تریتال در ایتالیا

* تترون در ژاپن

* داکرون در آمریکا

 

از مهمترین ویژگی هایی که در مورد این الیاف میتوان گفت نیز باید به مواردی چون:

-عدم در هم پیچیدگی الیاف

-عدم رطوبت پذیری و پوسیدگی در اثر جذب رطوبت و ایجاد بوی بد

-قابلیت شست و شو

-منطبق با نوع زیست انسان و عدم ایجاد حساسیت و آلرژی

-سبک و نرم بودن

اشاره کرد.

به عنوان تاریخچه ای کوتاه در مورد نحوه ی پیدایش الیاف پلی استر باید بیان داشت که اولین بار توسط آقای کاروترز در سال 1928 تولید گردید و از سال 1929 مطالعات در مورد بهبود خواص و ویژگی های پلی استر صرت گرفت که تاثیرگذار نیز بود.

 

 

آکریلیک

این الیاف از آکریلونیتریل که یک ماده ی پترو شیمیایی است تشکیل گردیده، معمولا این ماده با مقادیر کمی از مواد شیمیایی ترکیب میشود تا قابلیت جذب رنگ الیاف تولیدی افزایش پیدا کند.

آکریلیک نیز نوعی الیاف مصنوعی است که سبک و گرم بوده و حالتی شبیه به پشم را دارد و اگر بر روی پایه ی اصلی و کوتاه دستگاه ریسیده شود شکلی شبیه پنبه پیدا میکند.

آکریلیک به دو صورت رنگی و سفید خام یا رنگ نشده تولید میشود.

از ویژگی های این الیاف این است که به خوبی رنگ پذیر بوده و قبلیت شست و شو دارد و ضد حساسیت نیز هست.

علاوه بر استفاده در زمینه ی تولید فرش در بافت محصولاتی چون جوراب، دستکش، روسری، ژاکت و چادر مسافرتی نیز کاربرد دارد.

همچنین چون قیمت این الیاف نسبت به انواع طبیعی ارزان تر است استفاده ی وسیع تری در سالهای اخیر داشته است.

الیاف آکریلیک برای اولین بار در سال 1940 به صورت آزمایشگاهی تولید شده و در سال 1948 با نام تجاری اورلون به بازار عرضه شد.

پس از اینکه با انجام مطالعات گسترده روی این یافته خصوصیات و ویژگی های آن ارتقا داده شد، با نام آکریلیک به صورت گسترده تر مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن برای اولین بار در سال 1960 در ایتالیا تولید و روانه ی بازار شد؛ این الیاف به دلیل ویژگی ها و کاربردهای فراوان خیلی زود جای خود را در بازار پیدا کرده و در تولید محصولات متنوعی استفاده شد.

پس از پلی استر، نایلون و آکریلیک، پلی پروپیلن چهارمین الیاف مصنوعی پر استفاده در صنایع مختلف است.

یکی از مهم ترین ایراداتی که به این نوع الیاف وارد است، مقاومت پایین در برابر اشعه ی ماورا بنفش است؛ محققان تمام سعی خود را در رفع این مشکل کرده اند و با اضافه کردن برخی مواد به این الیاف باعث شده اند مقاومت آن در برابر اشعه ها بالاتر رفته و این نقص نیز تا حدی برطرف شود؛ از دیگر نواقص مهم آن عدم رنگ پذیری آن است که در ادامه و انجام تحقیقات بیشتر محققان توانستند با اضافه کردن رنگ در مرحله ی قبل از تشکیل الیاف و وقتی پلیمر به حالت مذاب است، آن را رنگ کنند.

اما اگر بخواهیم در مورد ویژگی های مثبت نیز صحبتی کرده باشیم باید به مقاومت بالا و استحکام بیشتر پلی پروپیلن در مقابل گرما و حرارت اشاره کنیم.

از ویژگی های دیگر آن شفافیت زیاد، مقاومت کششی بالا، مقاومت در برابر عوامل از بین برنده چون مواد شوینده ی مختلف، مقاومت در برابر ساییدگی و عدم ایجاد حساسیت است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.